lördag 14 juni 2014

Vad händer med rättvisan i Frankrike?

Artikel författad av f.d. hovrättslagmannen Thorsten Cars






Resningsreglerna under diskussion, missnöje med rättsväsendet och korruption
på toppnivå.


I en tidigare artikel (SvJT 2012 s. 470) har berättats om svårigheterna
att få resning i Frankrike. En borgmästare i en kommun på Rivieran

hade 2009 respektive 2011 dömts i två instanser till nio års fängelse
för sexuella övergrepp mot sin sonson när denne var barn. Den huvudsakliga

bevisningen i målet utgjordes av den numera vuxne sonsonens

uppgifter. Borgmästaren, som tidvis varit frihetsberövad under

förundersökningen och rättegångarna, började avtjäna straffet

I maj 2011 återtog sonen sina beskyllningar mot farfadern och

denne sökte då resning — révision — genom att vända sig till den

myndighet (la Commission de révision des décisions pénales) som utreder

resningsansökningar men inte är någon domstol. Samtidigt

sökte borgmästaren anstånd med att avtjäna straffet i avvaktan på beslut

i resningsärendet.


Åklagarmyndigheten motsatte sig såväl villkorlig frigivning som bifall

till resningsansökan och resningskommissionen avslog i januari

2012 anståndsbegäran. Först i april samma år beslutade domstol att

frige borgmästaren villkorligt med reseförbud och nära två år senare

den 18 februari 2014 — några dagar före sin 79-årsdag — beviljades

han resning av Högsta domstolen (la Cour de cassation) i särskild

sammansättning. Samtidigt upphävdes den fällande domen och målet

återförvisades till lägre rätt för en ny rättegång som troligen inte äger

rum förrän 2015 (åklagarmyndigheten bestrider fortfarande ändring).


Det kan tilläggas att det här var nionde gången sedan 1945 som en

resningsansökan i ett allvarligt brottmål beviljats, alltså mindre än ett

fall per decennium i ett land med sju gånger Sveriges befolkning!

Varje år söker 150 dömda resning.

Även fransmännen själva anser tydligen att det är väl svårt att rätta

till felaktiga domar. Sålunda godkände nationalförsamlingen nyligen

enhälligt ett regeringsförslag att underlätta resning i brottmål till förmån

för den tilltalade. För närvarande krävs för resning att ett nytt

faktum eller ett faktum, som inte var känt för domstolen under rättegången,

åberopas och att detta faktum är av beskaffenhet att väcka

tvekan om den dömdes skuld. Den föreslagna lagändringen, som först

måste godkännas av senaten, består i att det ska räcka med att det nya


faktumet kan väcka minsta tvekan om den dömdes skuld. Det återstår


att se vilken betydelse för resningsfrekvensen en sådan ändring kan

få.


I anslutning till regeringsförslaget föreslog den borgerliga oppositionen

att det skulle bli möjligt att bevilja resning även beträffande frikännande
brottmålsdomar, alltså till men för den tilltalade (vilket inte

är möjligt enligt gällande lag). Det förslaget förkastades emellertid av

nationalförsamlingens majoritet, bl.a. av det skälet att en sådan

lagändring skulle innebära ett avskaffande av preskriptionsinstitutet.

De svenska resningsbestämmelserna och deras tillämpning ter sig

nog tämligen frivola för en fransk jurist som är van vid att betona betydelsen

för rättssamhället av lagakraftvunna domars orubblighet. Var

ligger den rätta balanspunkten?

Enligt en nyligen företagen opinionsundersökning anser 77 procent

av den franska befolkningen att rättsväsendet — la justice —

fungerar dåligt (långsamt, obegripligt, omänskligt, elitistiskt, eftergivet

och ojämlikt) medan 59 procent har en negativ uppfattning om

justitieministern Christiane Taubira (släpphänt, alltför tolerant).

Det läggs också justitieministern till last att hon tagit ställning i en

anhängig polisutredning genom att offentligt uttrycka sympati för att

antikorruptionsorganisationen Anticor, som hon själv är eller vari

medlem av, polisanmält en av förre presidenten Sarkozys medarbetare

för förskingring av allmänna medel. Justitieministern har vidare

kritiserats för att av politiska skäl ha försökt förflytta en högt uppsatt

åklagare.


Orsakerna till missnöjet med rättsväsendet är många. Bland de viktigaste

anses vara de enorma domstolsbalanserna, vilka gör att det kan

ta upp emot tio år att få en lagakraftägande dom i ett någorlunda ordinärt

tvistemål. Ännu mer besvärande är de långa handläggningstiderna

i allvarliga brottmål där den tilltalade kan få tillbringa flera år

som häktad i avvaktan på (fällande eller frikännande) dom.


Av fyra och en halv miljoner brottmålsärenden under 2012 avskrevs

tre miljoner ärenden av polis- eller åklagarmyndighet såsom inte uppklarade.

Samtidigt väntade 100 000 ådömda frihetsstraff på verkställighet

— beroende på otillräckliga fångvårdsplatser — och en fjärdedel

av dessa straff beräknas aldrig bli verkställda innan de preskriberas.

Det förekommer också i stor utsträckning att frihetsstraff på verkställighetsstadiet

förvandlas till villkorlig påföljd, fotboja eller samhällstjänst,

förutsatt att den dömde inte är häktad.


Enligt opinionsundersökningarna anser en överväldigande majoritet


av fransmännen — såväl till höger som till vänster — att de rättsvårdande


myndigheterna bekymrar sig mer om brottslingarna än om


brottsoffren.


Det klagas också på en rättvisa med två hastigheter (justice à deux

vitesses), dvs. att alla inte behandlas lika. Som exempel anförs att

många som protesterade mot det av den socialistiska majoriteten i

nationalförsamlingen beslutade samkönade äktenskapet (le mariage

pour tous) frihetsberövades och dömdes till ovillkorliga frihetsstraff

medan deltagare i upplopp som gjort sig skyldiga till omfattande förstörelse

inte frihetsberövades och därför kunde få sina frihetsstraff

förvandlade till lindrigare påföljd.


Frankrike är de fackliga organisationernas förlovade land med ett

stort antal konkurrerande föreningar — med varierande politisk kulör

— inom varje bransch samtidigt som den totala fackliga anslutningen

är en av de lägsta i Europa. Enbart inom domar- och åklagarsfären

(domare och åklagare tillhör samma yrkeskår och kallas med en

gemensam term magistrats) finns minst fyra olika fackliga organisationer,




av vilka två betonar sin partipolitiska neutralitet medan de

bägge andra inte gör någon hemlighet av sina vänstersympatier.

Våren 2013 publicerades på internet en video som tagits i smyg i

kansliet hos en av dessa organisationer, le Syndicat de la Magistrature

(som uppger sig representera 30 procent av samtliga magistrats). Där

kunde man se en stor tavla med etiketten "Mur des cons" (ungefär

"idioternas vägg") på vilken fanns bilder av ett tiotal politiker — så

gott som alla tillhörande det borgerliga lägret — samt en del intellektuella

och journalister. Justitieministern Christiane Taubira — tillhörande

socialistpartiet — anmälde saken till Conseil supérieure de la

magistrature, CSM (ett statligt organ som lyder direkt under republikens

president, huvudsakligen bestående av högre domare och åklagare

och med uppgift att utse domare och åklagare samt öva disciplinär

tillsyn över dem) för att få dess bedömning av om det förelåg ett

brott mot yrkesetiken. CSM avstod emellertid från att uttala sig "av

hänsyn till risken för att kränka sina medlemmars opartiskhet". Ingen

administrativ utredning gjordes alltså och ingen påföljd ålades men

organisationens ordförande har av några målsägande polisanmälts för

förolämpning och en förundersökning har inletts.

En företrädare för le Syndicat de la Magistrature har också uttalat

sig för tillkomsten av "röda domare" och uppmanat sina kollegor att

vara "partiska till förmån för tjuven gentemot polisen".


I Frankrike är det — i motsats till Sverige — inte ovanligt att framstående

politiker blir misstänkta och även åtalade och dömda för korruptiva

förfaranden av olika slag. Sålunda dömdes förrförre presidenten

Jacques Chirac efter sin avgång för sådan brottslighet till villkorlig

dom och dryga böter.


Nu är det dags för hans efterträdare Nicolas Sarkozy att — efter sin

avgång — försvara sig mot sådana misstankar. Flera separata polisutredningar

är på gång. Den äldsta avser den s.k. Karachi-affären som

går tillbaka ända till 1990 då Sarkozy var budgetminister hos premiärminister

Balladur. Frankrike hade sålt ubåtar till Pakistan och det

påstås att parterna kommit överens om att en del av de mutor som

lämnats från fransk sida till pakistanska företrädare skulle gå tillbaka

till franska mottagare (kickbacks) och att dessa kickbacks — genom

Sarkozys förmedling — användes i Balladurs presidentvalskampanj

(vilken trots detta misslyckades medan partibrodern Chirac valdes till

president). En ännu mer tragisk konsekvens av Karachi-affären var att

elva franska tekniker, som arbetade med iordningställandet av ubåtarna

i Pakistan, dödades 2002 i ett attentat som anses ha berott på

missnöje från pakistansk sida med att alltför liten del av mutbeloppen

blivit kvar i Pakistan.


Mest omtalad är nog Bettencourt-affären där en av Sarkozys ministrar

var misstänkt för att ha förmått arvtagerskan till kosmetikfirman

l'Oréal och Frankrikes rikaste kvinna, Liliane Bettencourt, att

lämna stora bidrag till Sarkozys första presidentvalskampanj 2007 (se

SvJT 2012 s. 469 f). I den affären är ministern m.fl. fortfarande föremål

för utredning men inte Sarkozy själv. Däremot har det nyligen

framkommit uppgifter om att en högt uppsatt åklagare i hemlighet

ska ha informerat Sarkozy och hans advokat om hur utredningen förlöpte

när den var som mest akut. Den motprestation som åklagaren

räknade med sägs ha utgjorts av att Sarkozy skulle lägga ett gott ord

för honom i Monaco där han sökt en domartjänst i furstendömets

högsta domstol. Visar det sig finnas tillräckligt belägg för de här uppgifterna

riskerar Sarkozy att bli föremål för en ny korruptionsutredning.


Uppgifterna om att en åklagare "tipsat" Sarkozy och dennes advokat

om Bettencourt-utredningen kom fram under den avlyssning av

Sarkozys och hans advokats telefoner som undersökningsdomare beslutade

om våren 2013 i en helt annan utredning, nämligen Kadhafiaffären.

Ett år tidigare hade en web-site publicerat uppgifter om att

även den libyska regimen hade deltagit i finansieringen av Sarkozys

presidentvalskampanj 2007 (med 50 miljoner euro). Det sågs på sina

håll som en förklaring till att Frankrike som ett av mycket få länder

bjöd in den omstridde och senare störtade "översten" på statsbesök.


Att utsätta en advokat och hans klient — därtill tidigare statschef —

för telefonavlyssning har väckt stor uppmärksamhet i franska medier

och bestörtning i advokatkretsar som brännmärkt förfarandet. Presidenten,

premiärministern, justitieministern och inrikesministern förklarade

samstämmigt att de inte känt till telefonavlyssningen i förväg.

Det hela blir inte bättre av att Sarkozys advokat — när han och hans

klient kom underfund med att deras telefoner var avlyssnade — köpte

två nya mobiltelefoner i falskt namn plus två anonyma sim-kort varefter

han och hans klient kunde kommunicera utan "storebrors" kännedom.

Utredningsmännen å sin sida förstod så småningom vad som

skett och gjorde husrannsakan såväl i advokatens olika bostäder som

på hans kontor för att få tag på dessa "hemliga" telefoner, vilket också

lyckades. I en kommentar kallade Sarkozys advokat de undersökningsdomare

som beslutat om telefonavlyssningen för ”ces bâtards”

(ungefär ”dom här byrackorna”).
Strax därefter offentliggjorde en web-site privata samtal mellan

Sarkozy och hans hustru som utan parets vetskap spelats in i Élyséepalatset

(presidentens tjänstebostad) av en av presidentens närmaste

vänner och medarbetare!

Under utredningen av Bettencourt-affären hade den privata kalender

som Sarkozy fört under sin presidenttid tagits i beslag som bevismaterial.

När Sarkozy avfördes från den utredningen begärde han att

återfå kalendern men hans begäran avslogs i högsta instans därför att

kalendern kunde ha betydelse som bevis i de andra utredningarna.

En av dessa är Tapie-affären. Bernard Tapie är politiker, skådespelare

och affärsman. När han 1992 blev minister under den socialistiske

presidenten Mitterand uppdrog han åt den statsägda banken

Crédit Lyonnais, där han hade stora lån, att sälja hans företag Adidas.

Något år senare bröt emellertid banken avtalet med Tapie vilket resulterade

i att denne blev ruinerad och därmed inte valbar till politiska

ämbeten. Småningom ansåg han sig kunna konstatera att han

blivit lurad av banken, som skulle ha tillgodogjort sig nära 400 miljoner

euro på hans bekostnad. Han lyckades få till stånd ett skiljeförfarande

med tre framstående jurister som skiljemän vilka i skiljedom

2008 ålade franska staten att betala honom 403 miljoner euro. Skiljedomen

klandrades inte, vilket senare lades Sarkozys dåvarande finansminister

Christine Lagarde (numera chef för Internationella Valutafonden)

till last. Även Sarkozy själv blev efter sin avgång föremål

för utredning med anledning av sin befattning med skiljeförfarandet

vilken kunde betraktas som en gentjänst för Tapies understöd åt Sarkozy

i presidentvalskampanjen 2007 (sådana övergångar från det ena

politiska blocket till det andra är inte ovanliga i fransk politik). Som

krona på verket pågår polisutredning också mot en av skiljemännen

på grund av dennes förbindelser med Tapies advokat.


De svenska juridiska och politiska miljöerna kan måhända förefalla

något tama och färglösa vid en jämförelse med de franska, lyckligtvis?

För övrigt finns det tecken som tyder på att Sarkozy förbereder sin

come back vid nästa presidentval 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar